Odpowiedni szkicownik to podstawa. Budujemy swoje umiejętności, rysując tak często, jak się da i budujemy tym samym swoje portfolio. W pracy ze szkicownikiem wykuwa się warsztat, który wspieramy analizą – dostrzegamy błędy, postęp, rozwiązania, o których warto pamiętać. Szkicowanie rozwiązuje problemy malarskie, ustawia kompozycję i przynosi nowe pomysły.
Na wybór odpowiedniego szkicownika składa się wiele czynników, ostatecznie chodzi jednak o rodzaj papieru, wygodę (format, podkładka), a nade wszystko o osobiste preferencje. Oraz kolor kartek. Króluje oczywiście biel, ale czerń i kolor kraftowy (brąz, beż) zyskują coraz większe zainteresowanie.
Suche pastele
Kraft, brąz, beż? Z nazwą tego koloru bywa problem: mówi się o nim beżowy, brązowy albo szary pakunkowy. Kiedyś niedoceniany, kojarzony z kryzysem i etykietami zastępczymi, dziś przeżywa renesans. Można go stosować do wielu technik (ołówek, kredka, węgiel, sepia), ale pastele zdają się być do niego stworzone, zwłaszcza przy szybkich szkicach, Na „szarym” tle rysunek pastelem tworzy mocny efekt kolorystyczny, rysunek intensywnie wyróżnia się z szarego kraftu, który dodatkowo podbija biel. Papier powinien mieć fakturę. Lekko porowaty, drobnoziarnisty utrzyma drobinki pigmentu i pozwoli je rozetrzeć i uzyskać dodatkowe efekty. Im głębsza faktura papieru, tym więcej przyjmie warstw pasteli.
Polecane szkicowniki: Szkicownik na spirali Plenerowy (różne kolory), Szkicownik na spirali Black & Brown, Szkicownik na spirali Młody Artysta (Happy Color).
Węgiel
Monochromatyczne rysunki utrzymane w czerni i odcieniach szarości doskonale przemówią na klasycznym białym papierze. Efektem jest kontrast, który wzbogaci rysunek, uwypukli detale i efekty świetlne. Poza kredowym do rysowania węglem nadaje się właściwie każdy rodzaj papieru. Choć warto pamiętać, że im bardziej fakturowany, tym więcej efektów można uzyskać. Najlepiej zatem wybrać papier matowy i szorstki – rysuje się lepiej, dobrze czuje się narzędzie, a kolor wyraźniej zmienia się pod wpływem nacisku. Jeśli kartki są zbyt gładkie albo połyskliwe, węgiel nie będzie się trzymał jego powierzchni i zacznie się łuszczyć.
Polecane szkicowniki: Szkicownik na spirali Plenerowy (różne kolory), Blok szkicowy Młody Artysta, Szkicownik na spirali Ptaki (Happy Color).
Flamastry metaliczne na czarnym papierze
Czarny papier w zetknięciu z kolorem zachwyca od pierwszego spojrzenia. Rysunki są bardzo efektowne i cieszą oko. Kolory nabierają intensywności, a te z efektem metalicznego połysku – jak w przypadku flamastrów żelowych – zwłaszcza! Kolorowe i świecące kreski intensywnie odbijają się od czerni powierzchni i współgrają z nią. Ważne jednak by użyć odpowiedniego papieru o odpowiednio trwałej i intensywnej czerni i ograniczonej transparentności. Dlatego polecany tu jest papier barwiony w masie, kiedy barwnik dodawany jest w początkowym etapie procesu produkcji – do masy papierniczej. Tusz jest ciężki i może przebijać, należy zatem wybrać papier stosunkowo gruby i ziarnisty, tak by wchłonął kolor.
Polecany szkicownik: Szkicownik Czarny na spirali, Szkicownik na spirali Black & Brown (Happy Color).