- Zaopatrz się w odpowiednie narzędzia. Ołówki mają odpowiednie oznaczenia, które opisują ich twardość. Ołówki H są twarde (np. 8H, 5H – im wyższa cyfra, tym twardszy ołówek) i nadają się do tworzenia konturów. Ołówki B są miękkie (np. 3B, 4B itd.) i służą do cieniowania.
- Rysujemy od ogółu do szczegółu – to nie jest reguła, ale ten kierunek wiele ułatwia. A zatem – najpierw rysujemy owal twarzy, potem dodajemy uszy, oczy; najpierw rysujemy zarys budynku, dodając następnie drzwi, komin itd.
- Stopień twardości ołówków decyduje o innych czynnikach. Ołówki miękkie są ciemniejsze, prowadzą niemal czarną kreskę i wymagają częstszego ostrzenia. Ołówki twarde zawierają mniej grafitu, a więcej kaolinu, prowadzą jasną, nieco mglistą kreskę i są odporniejsze na ścieranie.
- Stosuj różne techniki cieniowania, by wzbogacić fakturę rysunku i nadać mu głębi. Najpopularniejszy sposób to kreskowanie, czyli stawianie równoległych linii, kratkowanie (linie przecinające się pod tym samym kątem) i kropkowanie (po prostu stawiamy kropki). Można też wypracować własne nieregularne cieniowanie, czyli wyzbyte podstawowego wzoru. Ale to już nieco wyższa szkoła jazdy.
- Rozmazywanie to też sposób na tworzenie światłocienia, ale w przypadku rysunku ołówkiem należy go unikać. Zabrudzone palce i dłonie mogą wejść w kontakt z białą kartką, zostawiając plamy i zabrudzenia. Używajmy gotowych wiszerów lub samodzielnie stwórzmy takie narzędzie z mocno ściśniętego papieru.
- Unikaj nadawania wyraźnych, zdecydowanych konturów kształtom. W naturze kontury po prostu nie występują, to raczej wyobrażenie, dosyć umowne i płynne. Oczywiście, stosujmy linie i kreski, ale one powinny sugerować kontur, a nie odrysowywać go.
- Pamiętaj, że kolory mają swój ciężar – dosłownie. Przedmioty lekkie są jasne, przedmioty ciężkie – ciemne. Można to łatwo zwizualizować, wyobrażając sobie pikę plażową i piłkę lekarską, i przypisując im kolory. Piłka lekarska na pewno będzie ciemniejsza.
- Do tonowania kolorów używajmy odpowiednich narzędzi, np. blendera w ołówku. Dzięki niemu uzyskamy efekt płynnego przejścia i zmiękczenia krawędzi. Stosuje się go w pracy z kolorami, ale idealnie nadaje się do pracy w ołówku i uzyskania harmonii między szarościami, czernią i bielą.
- Jeśli jesteś początkujący, sięgaj po wszystkie dostępne pomoce. Mając jeszcze problem z odległościami między elementami rysunku, możesz wspomóc się linijką. Odmierz dystans, np. między nosem i oczami, a to pomoże zachować właściwe proporcje.
- Rysować można zawsze i wszędzie. Warto zaopatrzyć się w piórnik lub saszetkę Happy Color, który pomieści kilka ołówków i temperówkę oraz w poręczny szkicownik dla artystów A5, A4, które trzymamy w plecaku, w trybie gotowości. Na plenery polecamy Bloki Giga albo kartony. Na specjalne okazje nadadzą się albumy na spirali z kolekcji Celebration. Okazji do malowania jest więcej niż się wydaje: jazda tramwajem, spotkanie z przyjaciółmi itd.