- Zaloguj się
- Match&Fun
- Na prezent
- Inspiracje
- O nas
- produkty
- Produkty
- Match&Fun
- Na prezent
- Inspiracje
- O nas
- Zaloguj się
Darmowa dostawa od 100 zł
Gramatura
Im „cięższa” farba, tym wyższa gramatura papieru. Niska gramatura sprawi, że papier będzie cienki, podatny na odkształcenia, namaczanie. Dlatego w przypadku akwareli, a więc techniki „mokrej” najlepszy będzie papier o wysokiej gramaturze, co najmniej 250 g – idealnie 300, 400 g. Najlepszy byłby podwójnie klejony, dzięki czemu nie będzie falować. Dobrze, gdyby był wykonany w pełni z bawełny, dzięki temu faktura i odcień papieru nie zniknie pod warstwą farby.
Materiał
Celuloza
Najtańszy, bo produkowany maszynowo i z tańszych materiałów. Papier celulozowy jest spoisty i sztywny, odporny na korekty. Lepiej, aby był odkwaszony (acid free) i bezdrzewny, będzie lepiej znosił starzenie (owszem, papier starzeje się!) i nie będzie żółknąć. Pigment nie rozprowadza się tak gładko, jak na papierze bawełnianym (ale nie znaczy to, że rozprowadza się ciężko), w przypadku namoczenia może odkształcać się.
Miks celulozy z bawełną
To forma pośrednia dwóch klasycznych wersji. Stosuje się różne proporcje (25 – 70% bawełny) i to one właściwie opisują mocne i słabsze strony materiału. Im więcej bawełny, tym lepiej. I drożej.
Bawełna
Arkusze z bawełny są najbardziej pożądane i nie bez przyczyny od stuleci uznawane za szlachetne. Są trwałe – lepiej się starzeją, zachowują kolor. Mają wyczuwalną grubość i wagę. Łatwo rozprowadzają pigment i pięknie eksponują kolor. Ich powierzchnia zależy od zastosowanej technologii produkcji – użytej siły nacisku w procesie kompresowania.
Technologia
Tłoczony na zimno – delikatny, miękki, ale bardzo uniwersalny, o ziarnistej fakturze. Dobrze utrzymuje farbę, sprawdza się w pejzażu, jak i portrecie, nie znosi korekt.
Tłoczony na gorąco - niemal idealnie gładki, jakby pozbawiony linii papilarnych, spójny, ściśle sprasowany. Świetny do malowania precyzyjnego i oddawania detali, łatwo, bez problemów znosi poprawki.
Szorstki – luźno sprasowany, chropowaty, jakby surowy i nieobrobiony, o nieregularnej fakturze. Raczej dla wprawionych profesjonalistów niż amatorów. Delikatny, łatwo o naruszenie jego struktury. Używany częściej do pejzaży.
Trudno dokonać wyboru, nie mając doświadczenia w malowaniu. Preferencje przyjdą z czasem, jednak warto zacząć – także z ekonomicznych względów – od tańszego papieru celulozowego. Warto też pamiętać o sketchbooku, czyli szkicowniku, którego skład i właściwości pozwalają na używanie akwareli.