O wyborze papieru decyduje technika, której chcemy użyć oraz 3 podstawowe parametry: gramatura, faktura oraz skład. Papier papierowi nierówny, nie ma idealnego papieru, są za to preferencje, indywidualne odczucia, ulubione efekty itd. A niejako obok tego wszystkiego są dopiero ogólne zasady, dyktowane racjami komfortu, ekonomii i trwałości. Bo czy papier do akwareli powinien być gładki, jedwabiście gładki czy może jednak chropowaty? Nie ma jednej odpowiedzi. Gramatura Im „cięższa” farba, tym wyższa gramatura papieru. Niska gramatura sprawi, że papier będzie cienki, podatny na odkształcenia, namaczanie. Dlatego w przypadku akwareli, a więc techniki „mokrej” najlepszy będzie papier o wysokiej gramaturze, co najmniej...
Nauka rysunku – martwa natura
Martwa natura to gatunek, który wciąż znajduje entuzjastów. Pewne tematy co prawda trochę się oklepały, ale nadal wiele zajęć z rysunku zaczyna się od malowania np. misy z owocami. Trzeba mieć tego świadomość i wiedzieć, jak w banał nie popaść. Martwa natura wciąż – niezależnie od tematu – ma swoje walory dekoracyjne, a poza tym jest świetnym sposobem na doskonalenie warsztatu. Jak zwykle liczy się oko, ręka i pasja.
Kreatywna majówka, czyli jak przygotować się do malarskiego pleneru
Przychodzi taki moment, gdy postanawiamy malować z natury i wyjeżdżamy w plener. Zalety takiej decyzji są znane i nie wymagają uzasadnień, wada jest jedna, ale za to podstawowa – otóż w plener nie możemy zabrać swojej pracowni. Jednak nie rezygnujmy. O czym zatem warto pamiętać, jadąc w plener? Miejsce Najlepiej, żeby nie rozpraszało, tzn., żeby w pobliżu nie znajdowała się wiejska karczma, popularna plaża albo nie odbywał runmageddon. Nie pozwólmy, by zrujnowały nam plener i wytrącały z twórczego skupienia. Warto też mieć plan B w postaci nieodległej miejscówki, w której odzyskamy spokój, jeśli pierwszy wybór zawiedzie. Czas Najlepiej, aby wybrane...