Najpopularniejszym materiałem do rysowania i malowania są białe arkusze bloków i również białe lub naturalnej barwy podobrazia. Ale istnieje również czerń, która stwarza całkiem nowe możliwości i wprowadza do kompozycji nieco dramatyczności.
Czarny blok na spirali Happy Color zawiera arkusze papieru w formatach A4 i A5, pozwala na zabawy plastyczne z użyciem różnych technik artystycznych. Bardzo uniwersalna gramatura (80g) umożliwia tworzenie przy użyciu pisaków, flamastrów, żelowych długopisów czy flamastrów. Czarne arkusze bloku technicznego mają wyższą gramaturę (170 g), a szkicownik na spirali aż 220 g i również są barwione w masie. Doskonale się po nich rysuje kredą, białymi, metalicznymi, żelowymi czy neonowymi markerami.
Trzeba pamiętać, że na czarnym papierze wszelkie efekty – np. blending, laserunek – nabierają większej intensywności.
Co daje czarny papier?
Używając odpowiednich narzędzi, kolorystyczny efekt rysowania i malowania na czarnym papierze jest bardzo wyrazisty. Szczególnie intensywnie wybrzmią tu flamastry metaliczne, pastele, a także kredki. O ile w przypadku białej kartki, stopniowo ją przyciemniamy, o tyle na czarnym papierze delikatnie nakładamy kolory kredkami, po czym rozjaśniamy tło, używając koloru białego. Kontrastowy efekt na czarnej kartce uzyskamy też, używając kredy lub jasnych flamastrów. Na czarnym podkładzie szczególnie interesująco przedstawiają się efekty światła i blasku, stąd też warto sięgnąć po pastele (np. Pastele olejne Jumbo), flamastry metaliczne albo – tu trzeba wybrać papier o wyższej gramaturze – farby strukturalne w kolorach neonowych. Czarny gruby papier świetnie też nadaje się do tworzenia eleganckich kart wizytowych, zaproszeń i laurek. Jeśli ozdobimy je kolorami metalicznymi, akrylem fluo (Happy Color) lub oprószymy brokatem (dobrym rozwiązaniem będzie wygodny w użyciu brokat akrylowy Happy Color), nabiorą ciekawego świetlistego efektu.
Akryl na czarnym podobraziu
Nie tylko suche techniki świetnie prezentują się na czarnym podkładzie. Czarne podobrazie Happy Color to znakomite pole do popisu do malowania przy użyciu świetlistych akrylowych kolorów. Różnorodne efekty, jakie daje akryl – brokat, fluo, neon – są wręcz stworzone do czarnego tła. Możemy nimi podrasować klasyczne kolory, tworząc punktowe efekty, ale możemy też wypełnić nimi całą kompozycję.
Pokryte czarnym gesso podobrazie jest lekko porowate i dobrze przyjmuje farbę, jednocześnie chroniąc bawełniany podkład przed przesiąkaniem. Malując na czarnym tle, starajmy się wykorzystać bazowy kolor, pozwalając mu przebijać spod warstwy nałożonej farby lub pozostawiając jej fragmenty niezamalowane. Decyzja o tym, czy użyć farb kryjących czy półkryjących zdecyduje o finalnym efekcie. Malowanie na czarnym podkładzie powinno być rodzajem gry z czernią, idealne zakrywanie jej raczej mija się z celem i nie pozwala wykorzystać jej możliwości. Zamiast więc zamalowywać powierzchnię lepiej malować delikatnymi i płynnymi ruchami, pozostawiając lekkie smugi. Na czarnym podkładzie świetnie uwydatnią się też laserunki, dając wrażenie przestrzenności i przenikania światła – tu można sięgnąć po techniki impasto i nakładanie grubych warstw gęstej farby szpachelkami do malowania Happy Color.